O Niezależnym Zrzeszeniu Studentów

Zapraszam do lektury książki o Niezależnym Zrzeszeniu Studentów w naszej Uczelni w latach 1980-81. To był niezwykle dynamiczny okres polskie...

wtorek, 8 maja 2012

Dyskusja ze studentami


Wczoraj w Katowicach odbyły się przedwyborcze spotkania ze studentami - Elektorami. Zamiast jednej debaty (wobec niechęci części kandydatów do takiej formuły) każdy z nas czworga spotykał się ze studentami osobno. Studenci przesłali wcześniej pytania, które miały stać się kanwą rozmowy (zamieszczam je poniżej).
Muszę przyznać, że te pytania są dowodem zainteresowania środowiska studenckiego sprawami Uniwersytetu. Jak bardzo jest to różne w stosunku do 7 pytań, które nadesłali pracownicy uczelni. Może to dowód na więcej wiary w możliwość zmian?
Wróćmy jednak do rzeczy, kilka zdań o spotkaniu.
Nie zawiodłem się. Grupa około 50 osób okazała się zainteresowana problemami uczelni, chętna do zadawania pytań, dociekliwa. Sprawy krążyły głównie wokół dydaktyki, co było zresztą zgodne z moimi oczekiwaniami. Lecz mimo otwartości rozmówców, dało się jednak wyczuć pewien dystans, jakby ostrożność. Studenci chyba nie do końca zdają sobie sprawę jak dużą stanowią siłę.
Pytano mnie także o mego kandydata na prorektora ds. studiów i studentów. Na tym etapie mogłem zapewnić ich, że kandydat spełnia wszelkie oczekiwania środowiska studenckiego.
Spotkanie trwało godzinę bo już na swą kolej czekał Prof. Andrzej Więcek.

A oto pytania jakie przygotowano na spotkanie.
1) Czy i w jaki sposób planuje Pan/Pani zmienić opinię o SUM na arenie krajowej?
2) Czy ma Pan/Pani jakieś skonkretyzowane wizje na temat zadań
stojących przed Samorządem Studenckim w nadchodzącej kadencji?
3) Rozwój bazy klinicznej uczelni - w tym:
a) ACM - co poszło nie tak, i co dalej z obiektem i terenem?
b) Ewentualna budowa nowego szpitala - gdzie, o jakim profilu, jakimi
środkami? W jakiej perspektywie czasowej?
c) Współpraca ze szpitalami nieuczelnianymi - ratunek czy pułapka?
4) Kształcenie studentów na kierunkach lekarskich
a) Jaki jest Pana/Pani stosunek do ostatnich zmian w programie kształcenia?
b) Jak poradzić sobie ze zmianami w programie kształcenia, tak aby
zminimalizować obniżenie poziomu nauczania?
c) Likwidacja stażu podyplomowego - co dalej?
d) LEP - jak i czy w ogóle dążyć do wyrównania poziomu nauczania? czy
wspólne egzaminy WLK i WLZ to dobre rozwiązanie? Jak rozwiązać problem
niskich wyników WLZ, jak sprawić by wyniki obu wydziałów były wyższe?
e) Poziom kształcenia studentów zagranicznych - czy jest odpowiedni?
f) Drastyczne zmniejszenie ilości miejsc w trybie rezydenckim - jak
zachowa się uczelnia oraz szpitale kliniczne?
g) Jak uczelnia powinna poradzić sobie z tak dużą liczbą studentów na
kierunku lekarskim WLK?
5) Administracja uczelni- Znaczna biurokracja na uczelni - zło konieczne?
6) Praktyki wakacyjne - kształt umowy, problemy studentów ze
znalezieniem miejsca odbywania praktyk.
7) Warunkowy wpis na kolejny rok studiów - czy na uczelni medycznej to
możliwe i sensowne?

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ostatnio odnoszę wrażenie, że blog stał się wyłącznie tubą propagandową! I bardzo nad tym boleję! Byłbym nieszczery, gdybym powiedział, że wszystko mi się podoba. Jeśli widzę taki brutalny odwet, zmasowany, bezpardonowy atak na obecną władzę, z prawniczym bełkotem pozwów pana prof. Buszmana, to jestem zirytowany. Czy tak ma wyglądać nowe? Dlaczego Pan nie puszcza moich tekstów? Jeśli piszę o moich uzasadnionych zastrzeżeniach odnośnie prof. Pierzchały, to pytam: dlaczego o tym "sza"? A przecież skoro idzie nowe, to ja chcę wiedzieć, jak to jest, że ten Pan jest kilkunastoletnim przewodniczącym Rady Społecznej w Szpitalu w Ochojcu? Poleciały głowy po aferze NIK-owskiej, a on trwa. Czy ktoś się zainteresował tym, co wyprawia tam jego syn? Dlaczego były Pan Rektor w zasadzie ma wyłączność na badania studentów w swoim NZOZ-ie i podpisaną umowę z SUM-em. Studenci czekają w tasiemcowych kolejkach, bo "muszą tam"! O moralności tego Pana już nie wspomnę. Owszem, to były Rektor. Ale to też mistrz kreacji, który zapewniam, ma swoje za uszami! I on ma prowadzić debatę? Śmiechu warte. I te teksty Pan stale blokuje. Pytam: dlaczego? Jeśli ma przyjść nowe, to takie pytania muszą być stawiane. Ja chcę rzeczowych informacji, co Państwo macie mi do zaoferowania w tym "nowym" (a nie tylko potępiać stare)! I proszę ten tekst zamieścić, ponieważ w innym razie wraz z wieloma członkami RW stracimy do Pana Profesora zaufanie!

Anonimowy pisze...

Panie profesorze, może mógłby pan po krótce odpowiedzieć na te pytania na blogu tak jak odpowiadał pan studentom?

Anonimowy pisze...

Opinię o SUM w kraju i poza niestety będzie bardzo trudno zmienić. Sprawa ACM jest już przesądzona, będzie burzony, nie opłaca się kończyć, a ziemia pod budynkiem-ruiną jest dość cenna. Pytanie najważniejsze - komu zależało, aby nie powstało nowoczesne centrum nauki i dydaktyki ? Obawiam się, że podobnego przypadku nie zna świat, setki milionów wyrzucone w błoto, a studenci nie mają właściwej bazy dydaktycznej w Zabrzu.

student pisze...

Panie Profesorze.
Po Pana wystąpieniu przed nami spodziewałem się więcej. Według mojej i znajomych oceny był Pan nieprzygotowany do odpowiadania na Nasze pytania. A szkoda, mógł Pan nam pomóc w wyborze. Tym bardziej, że jak widzę po komentarzach na blogu, ma Pan Profesor duże poparcie. Niepotrzebne było rozdawanie ankiet i "białych kruków" jak Pan Profesor to określił, czyli archiwalnych numerów gazetki z czasów NZSu. Domyślam się, że chciał Pan nam przedstawić się jako człowiek, jednak nie tego oczekiwaliśmy.