czwartek, 7 kwietnia 2011

Ankieta dotycząca wykładów dla V Roku Wydziału Lekarskiego w Zabrzu

Poniższe pytania skierowałem do studentów w celu uzyskania ich oceny wykładów. Na moim wykładzie na początku semestru zimowego było około 40 osób.

Na ankietę odpowiedziało 40 osób z piątego roku wydziału lekarskiego.

  1. Na ilu wykładach byłaś (eś) w semestrze zimowym?
    procent odp.il. udzielonych odpowiedziodpowiedź
    15%6żadnym
    72,5%29kilku
    7,5%3wszystkich

  2. Który wykład był najciekawszy? Podaj tytuł wykładu i nazwisko wykładowcy
    procent odp.il. udzielonych odpowiedziodpowiedź
    32,5%13lista poniżej

    1. farmakologia kliniczna dr Mitręga
    2. doc. Śnit "Diagnostyka białkomoczu"
    3. nie
    4. wykład z cukrzycy, prof. Strojek
    5. cukrzycy Prof. Strojek
    6. Medycyna ratunkowa, prof. Piotr Knapik
    7. wykłady prof. Strojka dotyczące cukrzycy - dostaliśmy konspekty mogliśmy skupić się na słuchaniu wykład był prowadzony w ciekawy sposób i dotyczył spraw przydatnych w klinice a nie suchych faktów, które każdy może w książce przeczytać
    8. farmakologia kliniczna
    9. byłam tylko na 2 z farmakologii klinicznej bo musiałam
    10. wprowadzenie do ginekologii
    11. wykłady są wspaniałe, chodzę od 1 roku na większość i uważam, że moja wiedza znacząco się wzbogaca dzięki nim. Kto nie chodzi na wykłady to frajer. Tyle.
    12. żaden, na którym byłam nie był ciekawy
    13. Prof. Kalarus Zaburzenia rytmu- EkG

  3. Czy wykłady są w ogóle potrzebne?
    procent odp.il. udzielonych odpowiedziodpowiedź
    50%20tak
    37,5%15nie

  4. Co należy zmienić (zaznacz wszystkie odpowiedzi właściwe wg Ciebie)
    procent odp.il. udzielonych odpowiedziodpowiedź
    72,5%35,8%29godziny ich odbywania
    35%17,3%14wykładowców
    22,5%11,1%9miejsce
    40%19,8%16tematykę
    32,5%16&13inne:

    1. Stworzyć w końcu dzień wykładowy. Np. na zasadzie o 1h więcej ćwiczeń, ale przed 4dni a piątek lub poniedziałek cały przeznaczyć na wykłady. Osoby chcące się rozwijać w kołach naukowych i innych przedsięwzięciach naukowych, które mogą odbywać się tylko po południu muszą dokonać wyboru - albo wykład albo zajęcie dodatkowe. Do tego wykłady/fakultety w piątki do godziny 20:30 (a takie się zdarzały) są bezsensownym rozwiązaniem - student po całym tygodniu jak choćby znajdzie czas na ten wykład to i tak już na nim nie myśli, przemęczony całym tygodniem i zwykle piątkowym zaliczeniem bloku.
    2. zaangażowanie wykładowców w przygotowanie się do wykładu
    3. powinno sie je trochę ożywić może konspekty do uzupełniania dla studentów
    4. anulować wykłady
    5. punktualność asystentów, wcześniejsze powiadamianie studentów o nieodbyciu się wykładu
    6. podejście uczelni do studenta
    7. sposób przedstawiania danego tematu, nie czytanie skopiowanej książki
    8. zlikwidować je
    9. Treść wykładów nie powinna pokrywać się z treścią ćwiczeń/prelekcji/seminariów
    10. Podobno jest propozycja aby wykłady odbywały sie jednego dnia od rana zamiast zajęć. I tak by ludzie nie chodzili. Nic nie trzeba zmieniać-kto chce będzie chodził w tych godzinach jakie są wyznaczone aczkolwiek mógłby się zaczynać ciut wcześniej (np. 15)
    11. sposób prowadzenia (prezentacje są często przepisane słowo w słowo z książki)
    12. brak tematyki podanej wcześniej i niemożliwość przygotowania sie przez studenta, prezentacje to przepisane podręczniki, częstokroć to wykładowcy nie pojawiają się na wykładach bez zapowiedzi co skutecznie zniechęca studentów
    13. bez sensu jest słuchanie przepisanego Szczeklika, wole przeczytać w domu w ciągu 30 minut niż słuchać przez 2 godziny

  5. Najsilniejszą stroną wykładów jest:
    procent odp.il. udzielonych odpowiedziodpowiedź
    20%8poziom merytoryczny
    30%12zawartość tematyczna nieobecna w czasie innych zajęć
    7,5%3atrakcyjna prezentacja

  6. Najsłabszą stroną wykładów jest:
    procent odp.il. udzielonych odpowiedziodpowiedź
    25%10słaby poziom metytoryczny
    62,5%25późna godzina ich odbywania
    5%2miejsce ich odbywania

1 komentarze:

Anonimowy pisze...

Opinie, których zebrania Profesor się podjął są bardzo istotne! Gdyby przeprowadzić podobne badania dla całego wydziału przypuszczam, że wynikałyby z nich podobne wnioski. Zapewne początkowo nie miałyby one żadnego przełożenia praktycznego w harmonogramie, lecz mówienie o tym co złe i przypominanie daje nadzieje na wprowadzenie zmian i ułatwienia nauczania. Wydaje mi się, że problem jest poważny a jego naprawa nie wymaga cudów. Modyfikacja planu, i przypomnienie wykładowcom, że nie ilość a jakość się liczą chyba nie są czymś trudnym?